vandrande tant

När jag först fick höra diagnosen fibromyalgi satte det igång en mängd tankar som: är det på riktigt, har jag gjort något fel som triggade igång det, är diagnosen psykisk eller fysisk, jag kan inte ha detta och så vidare…

Jag fick en broschyr av läkaren om sjukdomen som jag tog med hem och läste tillsammans med min M. Med stor lättnad och ännu större frustration så kunde jag i princip bocka av varenda symptom som spaltades upp. Det krävdes utomstående hjälp av familjen att rannsaka mina smärtor och fler och fler saker stämde in. Det som jag har haft svårast med att ta in är att smärtan ofta vandrar: VA?! Jag har ont överallt hela tiden. Jag har inte något område som plötsligt blir befriat. Men så, efter många månaders funderingar har jag kommit fram till att jag tänkt på det fel. Det är snarare att min tant Fibro vandrar runt och lägger lite extra fokus på vissa områden lite då och då. Hon liksom släpar sig till ‘nya’ spännande områden som en senil tant och tar beslag på mina leder och muskler. Hon har inte en aning om att hon redan varit där och att det troligtvis är ett favoritområde utan hon fläskar runt där, hoppar och stampar och rullar omkring med sin käpp och är allmänt lycklig över att få erövra min kropp.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
min tant Fibro

 

Kommentera

