hantverkets under

När en dag som denna börjar med en öm kropp är det bara till att tillåta sig en långsam start. Efter några timmar var den redo för dagens bestyr: inhandling av renoveringsting och de sista julklapparna! Dock var jag inte ensam om just julklappsfix. Jisses vad folk det var ute på vägarna. Jag fick ta några extra djupa andetag och bege mig in i vimlet.

Allt blev inhandlat men till ett pris – vila efter hemkomsten. Jag fick lite mys med hönsen som blev glada över färsk grönkål som stod på menyn idag! Men det som verkligen fick mig att slappna av och försvinna från verkligheten ett bra tag var kalligrafi och inslagning. Jag älskar att göra fina saker och skriva med penna och papper står mig varmt om hjärtat! Så julklappsetiketter med kalligrafi blev en given kombination idag. Tillsammans med att slå in och lacka paket blev dagen ljuvlig!

 

Just när jag sitter med handarbete får jag ett lugn i kroppen som jag inte får av något annat. Mitt tålamod är långt och jag ger mig inte förrän jag är nöjd; jag kan sitta i timmar. Jag minns en gång jag satt med origami – en trana föddes men just den tunna benen var tidskrävande. Det slutade med att jag nästan var klar men fick ägna mig en timme åt en specifik vikning som inte ville bli rätt. Den blev klar till slut…

Just att bemästra olika tekniker är ett mål i mitt liv, jag vill lära mig något nytt varje år. Jag får perspektiv på arbetet bakom ett färdigt arbete, vad som ligger bakom och hur det blir en slutprodukt. Något som hjälper mig att utveckla mig själv.

Jag råder verkligen dig som har kronisk verk att hitta något som du brinner för som låter dig sjunka in i en annan verklighet som ger dig andrum från smärtan. Det är en fristad som du kan fly till när det är som värst men också något du kan hämta energi ifrån!

Kommentera

